Read more: http://monozcore.blogspot.com/2011/11/cara-membuat-background-bergerak-di.html#ixzz1mSTYE373

tajuk terbaru

Thursday 19 April 2012

' TiKeT ' UnTuK MaSuK SyUrGa






Dari Salman Al-Farisi, dia berkata. “Rasulullah saw bersabda:
“Tidak ada seorang pun yang masuk syurga kecuali dengan tiket ‘Bismillahirrahmanirrahim, ini perjanjian dari Allah untuk si fulan bin fulan, masukkan ia ke dalam syurga yang tinggi, buah-buahannya dekat.”  (HR.Ahmad)

Allah S.W.T. berfirman:
“ Dan didekatkanlah syurga itu kepada orang-orang yang bertakwa pada tempat yang tiada jauh (dari mereka). Inilah yang dijanjikan kepadamu, (iaitu) pada setiap hamba yang selalu kembali (kepada Allah) lagi memelihara (semua peraturan-peraturanNya). (iaitu) orang yang takut kepada Rabb Yang Maha Pemurah sedang Dia tidak kelihatan (olehnya) dan dia dating dengan hati yang bertaubat. Masukilah syurga itu dengan selamat, Itulah hari kekekalan. Mereka di dalamnya memperolehi apa yang mereka kehendaki dan pada sisi Kami adalah tambahannya.  (Qaf:31-35)

Dalam ayat ini, Allah swt menjelaskan mengenai ‘tiket’ masuk syurga bagi orang-orang yang memenuhi empat kriteria dalam kitab-Nya:
1. Awwab. Yakni orang yang kembali bertaubat, meninggalkan apa yang dibenci Allah SWT. Meninggalkan apa yang dibenci Allah SWT. Seorang muslim yang sesungguhnya selalu kembali kepada kebenaran dalam setiap urusan dunianya,bertaubat kepada Allah SWT dan meninggalkan perbuatan maksiat yang dibenci Rabbnya.
2. Hafiz. Yakni menjaga janji; tidak membatalkan dan tidak mengingkarinya.
3. (iaitu) orang yang takut kepada Rabb maha Pemurah sedang Dia tidak kelihatan (olehnya). Yakni orang yang takut kepada Allah dalam kesunyiannya, di mana tidak seorang pun melihatnya selain Allah Swt .
4. Dia dating dengan hati yang bertaubat. Iaitu bertemu dengan Allah SWT pada hari kiamat dengan hati yang bersih.
Apabila keempat-empat keutamaan ini dipenuhi pada diri seorang muslim. 

Allah SWT berfirman kepadanya:

“Masukklah syurga itu dengan selamat, itulah hari kekekalan. Mereka di dalamnya memperolehi apa yang mereka kehendaki dan pada sisi Kami adalah tambahanya.”      (Qaf:34-35)

Dan firmanNya:
“Dan pada sisi Kami adalah tambahannya, sama seperti firman-Nya, ‘Bagi orang-orang yang berbuat baik,ada pahala yang terbaik (syurga) dan tambahanya.”” (Yunus: 26)

Tambahanya itu adalah melihat wajah Allah SWT. Yang Maha Mulia. Tidak sesuatu pun paling dicintai oleh para ahli Syurga dari hari Jumat, ‘Hari Tambahan,’ sebab mereka pada hari itu melihat Allah, Al-Jabbar, sungguh agung keagungan-Nya dan Maha Suci nama-nama-Nya

Kita memohon kepada Allah swt agar Dia menganugerahi kita kelazatan melihat kepada wajah-Nya Yang Maha Mulia..Amin ya Rabbal Alamin

No comments:

Post a Comment