Read more: http://monozcore.blogspot.com/2011/11/cara-membuat-background-bergerak-di.html#ixzz1mSTYE373

tajuk terbaru

Monday 11 June 2012

RinTihan "Al-Qur'an"



waktu engkau masih kanak-kanak...........
kau laksana kawan sejatiku
dengan wudu', ku kau sentuh
dalam keadaan suci, Aku kau pegang
Aku,kau junjung dan kau pelajari
Aku engkau baca dengan suara lirih atau pun keras
setiap hari
Setelah selesai engkau menciumku mesra

sekarang engkau telah dewasa......
Nampaknya kau sudah tidak berminat lagi padaku..
Apakah Aku bahan bacaan usang yang tinggal
sejarah.....?
Menurutmu, mungkin aku aku bacaan yang tidak
menambah pengetahuanmu
Atau, menurutmu aku hanya untuk anak kecil yang
belajar mengaji...

Sekarang, Aku tersimpan rapi sekali
sehingga engkau lupa dimana Aku tersimpan
Aku sudah engkau anggap hanya sebagai
pengisi setormu...
Kadang kala Aku dijadikan mas kahwin agar engkau
dianggap bertakwa.
Atau Aku kau buat penangkal untuk menakuti iblis
dan syaitan
Kini Aku lebih banyak tersingkir, dibiarkan
sendirian,kesepian.
Di dalam almari,di dalam laci, aku engkau
pendamkan..

Dulu..pagi-pagi...surah-surah yang ada padaku
engkau baca beberapa halaman.
Di waktu petang, Aku kau baca beramai-ramai
bersama temanmu di surau....
sekarang... seawal pagi sambil minum kopi..engkau
baca surat khabar dahulu
Waktu lapang engkau membaca buku karangan manusia
sedangkan Aku berisi ayat-ayat yang datang dari
Allah Azzawajalla
Engkau abaikan dan engkau lupakan...
waktu berangkat kerja pun kadang engkau lupa baca
pembuka surah-surahku (Bismillah)

Di dalam perjalanan engkau lebih asyik menikmati
muzik duniawi
tidak ada kaset yang berisi ayat Allah yang terdapat
di dalam keretamu
sepanjang perjalanan, radiomu selalu tertuju ke stesen
radio kesukaanmu
Mengasyikkan...


di meja kerjamu tidak ada Aku untuk kau baca
sebelum kau mulai kerja
di komputermu pun kau putar lagu kesukaanmu
Jarang sekali kau putar ayat-ayat ku
E-mail temanmu yang ada ayat-ayatku pun kau
abaikan...
Engkau terlalu sibuk dengan urusan duniamu
benarlah dugaan ku bahawa engkau benar-
benar hampir melupaiku

Bila malam tiba engkau tahan bersengkang 
mata di hadapan tv
memonton siaran televisyen 
Di depan komputer berjam-jam kau betah duduk
Hanya sekadar membaca berita murahan dan
gambar sampah
Waktu pun cepat berlalu....
Aku semakin kusam dalam laci-lacimu
Mengumpul debu atau mungkin dimakan hama
seingatku, hanya awal Ramadhan engkau
membacaku kembali
itupun hanya beberapa lembar dariku
dengan suara dan lafadz yang tidak 
semerdu dulu
Engkaupun kini terangkak-rangkak ketika membacaku
Atau waktu kematian saudara atau taulan mu.

Bila engkau di kubur sendirian menunggu sampai 
kiamat tiba
Engkau akan diperiksa oleh para malaikat suruhanNya
apakah Tv ,radio,hiburan atau komputer dapat
menolong kamu?

yang pasti ayat-ayat Allah swt yang ada padaku
menolong mu
itu janji Tuhanmu , Allah swt
sekarang engkau begitu enteng membuang 
waktumu
setiap saat berlalu
dan akhirnya
kubur yang setia menunggumu
Engkau pasti kembali,kembali kepada Tuhanmu

jika aku engkau baca selalu dan engkau hayati
Di kuburmu nanti
Aku akan datang sebagai pemuda gagah nan tampan
Yang akan membantu engkau membela diri
Dalam perjalanan ke alam akhirat
Dan aku lah "Al-Qur'an", kitab sucimu

Yang senantiasa setia menemani dan melindungimu
peganglah aku kembali...bacalah aku kembali
setiap hari
karena ayat-ayat yang ada padaku adalah ayat-ayat suci

yang berasal dari Allah Azzawajalla
Tuhan Yang Maha Pengasih dan Maha Pemurah
yang disampaikan oleh Jibril melalu Rasulmu
keluarkanlah aku segera dari almari, lacimu...
letakkan aku selalu di depan meja kerjamu
Agar engkau sentiasa mengingati Tuhanmu
sentuhilah Aku kembali..

Baca dan pelajari lagi Aku..
setiap datangnya pagi, petang dan malah hari walau
secebis ayat

seperti dulu... Waktu engkau masih kecil 
Disurau kecil kampungmu yang damai
Jangan aku engkau biarkan sendiri
Dalam bisu dan sepi.....

No comments:

Post a Comment